vrijdag 24 mei 2024

Dip dye kaarsen verven.

 
Laatst liet ik je deze kaarsenhouders zien die ik gegoten heb. Dat was de maandbox van januari en de opvolgende was kaarsen dippen. In het pakket van februari zaten 12 kaarsen, een zakje soya wax, mengbekers en roerstaafjes en 4 zakjes met kleurpigmenten.
De wax moest au bain marie gesmolten worden, totdat het volledig vloeibaar was.
De gesmolten wax ging in plastic cilinder bekers. Het was handig om maar 1 of 2 bekers te vullen, want de wax gaat namelijk stollen en 4 tegelijk zou dan niet handig zijn. Wanneer de wax in een beker was gegoten, voeg je direct de kleur pigmenten toe. De kleur chips zijn heel intens qua kleur, dus kleine stukjes was genoeg. Kwestie van het kleur chipje door de vloeibare was roeren met het houten roerstaafje tot het volledig opgelost is.
De kleuren waren inderdaad heel intens en ik had dus teveel pigment toegevoegd. Bij het dippen bleek roze toch te rood (later nog wat geprobeerd door nog wat wax in de beker te gieten) en ook het blauw werd heel donker. Ook werd mijn eerste kaars veel te dik (de rode rechtsonder), dus de volgende heb ik veel korter in de mengbeker gedoopt. Er zouden 4 kleuren moeten ontstaan, maar wat ik ook probeerde: het bleef bij rood en blauw. Die 2 heb ik nog wel samengevoegd tot paars, maar de zachte tinten die ter inspiratie te zien waren, kreeg ik niet voor elkaar. Ik heb nog wat wax over, dus wie weet ga ik nog eens aan de slag om de lichtere kleurtjes uit te proberen.


De voorstelling van De Vuilnismannen was top en de eerstejaars leerlingen deden supergoed mee. Ook de 2e ronde met de tweedejaars was heel geslaagd. Vandaag de laatste praktijklessen voor de derdejaars, want volgende week beginnen de praktijkexamens. Onze leerlingen ronden het profielgedeelte groen in klas 3 af, in klas 4 de keuzedelen.


1 opmerking:

  1. Heel grappig effect, die kaarsen. Maar hoe dat 4 kleuren zouden moeten worden? ik zie er wel 4. Rood, blauw, paars en roze....
    Leuk die voorstelling en dat het goed ging met de leerlingen. En och j dat is natuurlijk zo, de examens. Wat gaat zo'n jaar toch hard he?

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je een berichtje plaatst!
Ik vind het leuk om een reactie op mijn blogbericht te krijgen. Dankjewel :)
grtz.Colien