zaterdag 18 mei 2024

Raysin kaarsenhouders gieten.

Al een hele tijd heb ik een abonnement bij September18 en afgelopen januari was de maandbox 'Raysin gieten'. In de box zat Raysin gips, een sillicone gietmal, bekers en een houten spatel.


 
Het gips moest gemengd worden met water en tot dikte van pannenkoekenbeslag gemixt worden. Je kon er voor kiezen om het naturel van kleur te laten, ik besloot om er een paar druppels ecoline in te doen, voordat ik het mengsel in de mal goot.
In de schaal was het gemarmerd, maar door het gieten was dat effect uiteindelijk wat minder te zien. Ach, beter dan helemaal wit ;) Er waren 3 maten aangegeven (4, 5,5 en 7,5 cm hoog), die moesten stuk voor stuk gegoten worden. Tussendoor was er een uurtje droogtijd, dus een leuke DIY voor een middagje.
Hier staat de hoogste maat te drogen. Je ziet dat het een toffe mal is, want je kunt zowel lange kaarsen als waxinelichtjes in de houders zetten. 

En dit is het resultaat! Het marmereffect is dus niet wat ik gedacht had. En ook is het meer oranje geworden dan het rood van de ecoline, maar dat zag ik al toen ik het in het gips goot. Dan maar rode waxinelichtjes erin, haha.
Ik vind ze wel leuk geworden. De opvolgende box van februari was kaarsen dippen, dat heb ik al gedaan en zal ik binnenkort ook laten zien. Gisteravond heb ik zeepjes gemaakt, de box van mei vorig jaar. Die had ik boven in de kast gezet en een soort van vergeten. Maar ook daarvan laat ik de resultaten nog zien, beloofd! 
Ik sla ook regelmatig boxen over, omdat ik de DIY al eens heb gedaan of zelfs regelmatig op school uitvoer met de leerlingen, zoals een mosschilderij maken, houtbranden, aquarellen of speksteen bewerken. Maar ook bij het borduren of items maken van lontwol zet ik mijn abonnement even op pauze, hartstikke handig.


3 opmerkingen:

  1. Ik vind ze heel leuk geworden. Misschien had je de ecoline pas toe moeten voegen nadat je het in de mal had gegoten?

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om eens anders creatief bezig te zijn! het ziet er gaaf uit. En inderdaad handig dat je het abonnement dan tijdelijk kunt stopzetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Colien,
    Wat een leuke uitwerking van de box. Heel leuk. Ik mag de boxen uittesten voor September18 en dat is altijd een groot plezier. Mooi gedaan hoor.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je een berichtje plaatst!
Ik vind het leuk om een reactie op mijn blogbericht te krijgen. Dankjewel :)
grtz.Colien